شیشه رنگی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه در ساختمان‌های امروزی به دلیل نداشتن دیوار یا اپن بودن این بخش در معماری امروزی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل طراحان داخلی به دنبال استفاده از متریال جذاب و جدید برای دیزاین این فضا هستند و در این میان شیشه رنگی آشپزخانه به عنوان یکی از مدرن‎ترین و زیباترین متریال کاربرد زیادی پیدا کرده است. شیشه‌ های رنگی به طور کلی جلوه‌ی جذابی به فضای داخلی می‌بخشند و به دلیل شفافیت و درخشش هم در فضای آشپزخانه و هم در سایر فضاهای مرتبط مانند سالن پذیرایی موجب انعکاس و افزایش نور و مدرن نشان دادن فضا می‌شوند.

از جمله کاربردهای انواع شیشه‌های رنگی آشپزخانه می‌توان به اجرای کابینت شیشه ای، شیشه بین کابینتی، پارتیشن شیشه ای در آشپزخانه، میز شیشه ای یا شیشه روی میز یا جزیره یا اپن آشپزخانه اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد شیشه رنگی آشپزخانه، انواع و کاربردهای آن و هم‌چنین مزایا و معایب اجرای سازه های شیشه ای با شیشه رنگی صحبت کنیم.

شیشه رنگی آشپزخانه چیست؟

شیشه رنگی آشپزخانه استفاده از انواع شیشه های رنگی برای اجرای سازه های شیشه ای متناسب با طراحی و کاربری فضای آشپزخانه است. به طور کلی در ساختمان‌های امروزی این نوع شیشه ها به دلیل جذابیت و کارایی بالا، کاربردهای زیادی دارند و به خصوص در آشپزخانه‌های منازل مسکونی بسیار پرطرفدار شده‌اند. از جمله سازه‌هایی که برای اجرا در آشپزخانه‌ها با شیشه های رنگی قابل اجرا است می‌توان به شیشه بین کابینتی، کابینت شیشه ای رنگی، شیشه رنگی روی اپن یا جزیره آشپزخانه، پارتیشن شیشه ای برای جداسازی برخی فضاها در آشپزخانه‌های بزرگ، شیشه روی میز آشپزخانه و شیشه دکوراتیو اشاره کرد که البته شیشه دکوراتیو به شیشه بین کابینتی گفته می‌شود.

متریال شیشه به دلیل درخشندگی، مدرن بودن، تطبیق پذیری و جذابیت بیشتر، در مقایسه با سایر متریال مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی طرفداران زیادی دارد. به علاوه شیشه با درخشندگی و قابلیت انعکاس نور موجب روشن‌تر شدن فضا و گسترش بیشتر نور طبیعی می‌شود که برای محیط های دارای نور کم بسیار مفید است. هم‌چنین در بزرگ‌تر نشان دادن فضا تاثیرگذار است که آن را مناسب آشپزخانه ها و منازل مسکونی دارای متراژ کم می‌کند.

این ویژگی‌ها در کنار تنوع رنگی بالای شیشه رنگی آشپزخانه و قابلیت ساخت در مدل‌ها و ضخامت متفاوت موجب می‌شود سازه‌های مورد استفاده در آشپزخانه با خصوصیات متفاوتی قابل اجرا باشند. بنابراین در نهایت نتیجه‌ی کار به صورتی خواهد بود که پاسخگوی همه نیازها و انتظارات مشتریان از یک آشپزخانه‌ی کاربردی باشد و از نظر قابلیت بصری نیز بتواند سلیقه‌های متفاوت را پوشش داده و با سبک‌های متنوع طراحی داخلی تناسب داشته باشد.

انواع شیشه رنگی آشپزخانه

شیشه رنگی آشپزخانه در انواع شفاف، مات، متالیک، شیشه چاپی، شیشه سکوریت و لمینت و هم‌چنین فوتولمینت در بازار موجود است. بیشترین کاربرد این نوع شیشه در آشپزخانه ها در اجرای شیشه بین کابینتی و شیشه کابینت رنگی می‌باشد. شیشه بین کابینی به عنوان جایگزین کاشی و سرامیک محبوبیت زیادی پیدا کرده و کابینت شیشه ای هم جایگزین کابینت‌های فلزی و ام دی اف شده است.

انواع شیشه رنگی آشپزخانه از لحاظ ضخامت شیشه های دارای ضخامت 4 تا 20 میلی‌متر را در بر می‌گیرد. از نظر رنگ نیز این نوع شیشه در حدود 25 رنگ متنوع دارد و در میان این رنگ‌ها پر استفاده ترین شامل سفید، مشکی، نقره‎ای، طوسی، قهوه‌ای وکاراملی می‌باشند که البته شیشه کابینت مشکی و سفید جزو پرطرفدارترین‌ها هستند. در ادامه خصوصیات چند مورد از این شیشه ها را با هم بررسی می‌کنیم.

شیشه شفاف رنگی آشپزخانه

شیشه شفاف در واقع همان شیشه براق رنگی است که آن لاکوبل گفته می‌شود. این شیشه به دلیل دکوراتیو بودن و درخشندگی، برای فضای آشپزخانه به خصوص آشپزخانه‌های دارای نور کم یا کوچک بسیار ایده آل است. به دلیل این‌که نور موجود در فضا را منعکس می‌کند و محیط را درخشنده و مدرن جلوه می‌دهد. تنوع رنگی در شیشه های براق بسیار بالا است و می‌‎توان آن را در ضخامت مورد نظر تولید کرد. استفاده از شیشه شفاف به عنوان بدنه کابینت شیشه ای یا درب کابینت می‌تواند به نمایش وسایل لوکس و آنتیک داخل کابینت‌ها و اجرای سبک خاصی از طراحی داخلی آشپزخانه کمک کند.

شیشه مات رنگی آشپزخانه

شیشه دکوراتیو مات نوعی شیشه رنگی است که با استفاده از روش‌های قدیمی و جدید شامل استفاده از اسید، شن پاشی یا سند بلاست، استفاده از چسب های مات شونده یا شیشه مات هوشمند تولید می‌شود. این نوع از شیشه ها نور را تا حد زیادی از خود عبور می‌دهند ولی قابلیت مشاهده‌ از پشت شیشه را ندارند. به همین دلیل به عنوان درب شیشه ای کابینت یا کابینت شیشه ای برای مشتریانی که مایل به امکان مشاهده ی داخل کابینت‌ها نیستند به کار می‌رود. این شیشه قابلیت عرضه در رنگ‌های مختلف را دارد و می‌توان هر طرحی را بر روی آن اجرا کرد. هم‌چنین به عنوان شیشه پوشش روی میز آشپزخانه نمای متفاوتی دارد.

شیشه متالیک رنگی آشپزخانه

این نوع شیشه رنگی آشپزخانه شباهت زیادی به شیشه براق دارد. با این تفاوت که دارای ظاهر اکلیلی به خصوص در زیر نور است که جذابیت بصری خاصی ایجاد می‌‌کند. بیشترین کاربرد شیشه متالیک در آشپزخانه به عنوان شیشه دکوراتیو است و در صورت استفاده به عنوان شیشه روی میز یا جزیره نیز زیبایی و جلوه‌ی خاصی به فضا اضافه می‌کند.

شیشه طرح دار رنگی آشپزخانه

شیشه طرح دار رنگی نوعی شیشه رنگی است که طرح ها و الگوهای مختلف بر روی سطح آن چاپ یا حکاکی شده است. این طرح می‌تواند بنا به سلیقه مشتری به شکل گل، موج، سنگریزه‌ای، باران یا هر طرح دیگری متناسب با دکوراسیون داخلی آشپزخانه باشد. در واقع در شیشه های براق رنگی طرح مورد نظر به صورت چاپی بر روی شیشه اجرا می‌شود و در شیشه های مات رنگی طرح مورد نظر به صورت اسیدپاشی یا سندبلاست یا غیره حکاکی می‌شود.

شیشه سکوریت رنگی آشپزخانه

شیشه رنگی آشپزخانه چه به صورت براق باشد و چه مات، قابلیت تولید به صورت سکوریت را دارد. به این صورت که شیشه پس از تعیین اندازه در فرایند تولید در داخل کوره‌های دارای حرارت بالای 700 درجه قرار داده می‌شود و پس از ذوب شدن، بلافاصله به دمای بسیار پایین منتقل می‌شود. این فرایند موجب سکوریت شدن شیشه خواهد شد. به این صورت که استحکام شیشه تا ده برابر شیشه های معمولی افزایش پیدا می‌کند و تا حد زیادی در برابر شکستن مقاوم می‌شود. یعنی به راحتی در اثر وارد شدن فشار و ضربه نمی‌شکند. این ویژگی برای استفاده در محیط منزل و آشپزخانه که تامین امنیت ساکنان در آن اهمیت زیادی دارد، بسیار حیاتی است. به خصوص که این نوع شیشه در صورت شکستن هم به صورت قطعات تیز پرتاب نمی‌شود و از این جهت نیز خطری برای ساکنین ایجاد نخواهد کرد. از دیگر ویژگی‌های شیشه سکوریت که اهمیت زیادی در محیط آشپزخانه دارد می‌توان به تحمل حرارت بالای وسایل گرمازا مانند اجاق گاز و فر اشاره کرد.

شیشه لمینت رنگی آشپزخانه

یکی دیگر از روش‌های تولید و مقاوم سازی انواع شیشه های براق و مات، لمینت کردن شیشه می‌باشد. در این فرایند که توسط دو یا چند لایه شیشه سکوریت و تعبیه یک لایه pvb در بین شیشه ها و فشرده سازی آن انجام می‌شود، شیشه نهایی دارای استحکامی بیش از شیشه سکوریت خواهد شد و در صورت ضربه شدید یا شکستن هم خرده‌های شکسته شده شیشه کاماکان در حالت به هم چسبیده حفظ می‌شوند.

قیمت شیشه رنگی آشپزخانه

قیمت شیشه رنگی آشپزخانه به موارد زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل اندازه شیشه، نوع شیشه استفاده شده در زمان تولید، ضخامت شیشه، رنگ شیشه و برند تولید کننده هستند و در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند. اندازه شیشه با توجه به مساحت فضای مورد نظر برای نصب شیشه مشخص می‌شود و در مورد شیشه کابینت به تعداد و اندازه‌ی کابینت‌ها هم بستگی دارد. نوع شیشه که می‌تواند از میان شیشه کریستال، شیشه فلوت و یا سوپر کلیر انتخاب شود نیز در قیمت نهایی موثر است که البته در این بخش به دلیل تاثیر مستقیم در کیفیت بهتر است صرفا به پایین بودن قیمت توجه نکنید.

پس از آن قیمت شیشه بستگی به فرایندهای انجام شده روی شیشه مانند سکوریت کردن، لمینت کردن، شیشه مات و یا متالیک کردن شیشه، هم‌چنین چاپ یا حکاکی طرح مورد نظر در صورت وجود و موارد مشابه دارد که هر کدام قیمت متفاوتی دارند. هم‌چنین در صورت حساسیت فضای مورد نظر به عنوان مثال نیاز به تحمل وزن بالا برای کابینت شیشه ای لازم است از شیشه دارای ضخامت بالا استفاده شود که طبعا قیمت بالاتری خواهد داشت. در مورد شیشه های رنگی برخی رنگ‌ها ذاتا از قیمت بالاتری برخوردار هستند که ناشی از سختی فرایندهای لازم برای رنگ گردن شیشه یا پرکاربردتر بودن آن رنگ است.
در نهایت شرکت تولید کننده‌ی شیشه تاثیر زیادی بر تعیین قیمت خواهد داشت. چون معمولا میزان کیفیت کار را مشخص می‌کند. هم‌چنین برخی هزینه‌های حمل و نصب نیز در پایان به کل پروژه اضافه می‌شوند.

نمایندگی شیشه رنگی آشپزخانه ایران هندریل

متخصصین با تجربه در نمایندگی شیشه رنگی آشپزخانه ایران هندریل سازه‌های مورد نظر شما را با استفاده از انواع شیشه های رنگی در آشپزخانه با کیفیت بالا و قیمت مناسب متناسب با بودجه تان اجرا می‌کنند. فرایند اصلی ارائه شده توسط ایران هندریل شامل صحبت و مشاوره با مشتری در کنار بازدید متخصصین از فضای مورد نظر به منظور طراحی و نهایی سازی مشخصات سازه‌های مورد نظر مشتریان است. سپس اندازه‌گیری‌های لازم به صورت دقیق انجام شده و شیشه ها متناسب با طرح نهایی شده تولید می‌شوند. در نهایت شیشه ها با رعایت اصول ایمنی به محل مورد نظر حمل و با استفاده از چسب‌های مخصوص و سایر ابزارهای مورد نیاز نصب می‌شوند.

فروش شیشه رنگی آشپزخانه

صرف نظر از این‌که شما به عنوان مشتری قصد اجرای چه سازه‌ای را در آشپزخانه خود با شیشه های رنگی داشته باشید، برای استفاده از شیشه با کیفیت و مناسب لازم است به نمایندگی های معتبر فروش شیشه رنگی آشپزخانه مراجعه نمایید. در این مراکز می‌توانید شیشه مورد نظرتان را از برندها و تولیدکنندگان شناخته شده خریداری کنید. در این صورت علاوه بر کیفیت بالا از خدمات نصب و پس از فروش نیز بهره‌مند خواهید شد.

ویژگی های شیشه رنگی آشپزخانه

یکی از ویژگی‌های خاص و متمایز شیشه در میان سایر متریال، شفافیت آن است. به طور ویژه شیشه های رنگی، علاوه بر شفافیت، امکان کنترل بیش‌تر دید را فراهم می‌کنند. بنابراین در مورد آشپزخانه و به خصوص پارتیشن شیشه ای رنگی و شیشه کابینت رنگی، می‌توان همزمان از ویژگی‌های شفافیت، انعکاس نور، عبور نور و نداشتن دید از یک طرف و رعایت حریم خصوصی استفاده کرد.

به علاوه شیشه‌ رنگی آشپزخانه قابلیت تطبیق پذیری بالایی را با محیط دارد و به عنوان تزئین بسیار جذاب عمل می‌کند. چون در رنگ‌های متنوع قابل اجرا هستند. هم‌چنین شیشه ها در مقایسه با سایر متریال مانند چوب به نگهداری کمتری احتیاج دارند و به راحتی تمیز می‌شوند. این ویژگی به ویژه در شیشه بین کابینت، روی میزها و جزیره آشپزخانه و دیوارپوش‌ها بسیار کاربردی است. به دلیل این‌که به طور کلی محیط آشپزخانه بسیار شلوغ و در معرض آلودگی‌هایی مانند روغن و تمیزکننده‌هایی مانند آب قرار دارد. بنابراین لازم است متریال موجود در آن قابلیت شستشوی آسان و سریعی داشته باشند. به علاوه استفاده از آب برای پختن غذا، شستن ظروف و مواد غذایی یا تمیز کردن آشپزخانه، موجب نفوذ رطوبت به چوب و خوردگی آن می‌شود. ولی شیشه رنگی در تماس با آب هیچ گونه آسیبی نمی‌بیند.

هم‌چنین تنوع رنگی موجب می‌شود تا بتوانید انتخابی مناسب با دکوراسیون داخلی آشپزخانه و سایر بخش‌های ساختمان داشته باشید. این ویژگی را هم در نظر بگیرید که شیشه ها به خصوص شیشه رنگی سفید محیط را روشن می‌کنند و با سبک کردن وزن معماری محیطی در دلباز نشان دادن و افزودن جلوه‌ی مدرن به محیط تاثیر زیادی دارند.

فواید شیشه رنگی آشپزخانه

شیشه رنگی آشپزخانه به یکی از متداول‌ترین متریال در طراحی داخلی فضای آشپزخانه تبدیل شده است. تا جایی که توسط بسیاری از مشتریان به عنوان جایگزین کاشی و سرامیک، ام دی اف و سنگ انتخاب می‌شود. اجرای این شیشه ها دارای مزایا و فواید بسیاری است که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر را شامل می‌شود.

زیبایی ظاهری و روشن جلوه دادن فضا

به دلیل براق بودن شیشه ها و شفافیتی که دارند، جلوه‌ی جذابی به محیط می‌بخشند. هم‌چنین عبور و انعکاس نور توسط شیشه ها به روشن‌تر نشان دادن فضای آشپزخانه و وسیع‌تر و بازتر نشان دادن محیط کمک می‌کند.

هماهنگی و قابلیت بالای ست شدن شیشه

شیشه های رنگی به دلیل تنوع رنگی که دارند، قابلیت هماهنگی با هر نوع دکوراسیون و طراحی منزل را دارند.

استحکام و مقاومت

بیش‌تر شیشه های رنگی از نوع لاکوبل و سکوریت هستند. به همین دلیل دارای مقاومت و استحکام بالایی در مقابل فشار و تحمل وزن بالا یا ضربه هستند. هم‌چنین در مقایسه با کاشی و سرامیک مقاومت بیشتری در تغییرات دما و افزایش یا کاهش ناگهانی حرارت دارند. در برابر نفوذ آب و رطوبت نیز بسیار مقاوم هستند. این مزیت‌ها شیشه را به یکی از مناسب‌ترین متریال برای قسمت‌هایی مانند آشپزخانه تبدیل کرده است.

قابلیت نگهداری و شستشوی آسان

نگهداری و تمیز کردن شیشه های رنگی بسیار ساده‌تر از کاشی و سرامیک است. به طور کلی امکان نفوذ آلودگی به سطح شیشه وجود ندارد. به همین دلیل لکه‌های چربی و کثیفی به راحتی با استفاده از پارچه‌ای مرطوب و شیشه پاک کن از بین می‌روند.

قابلیت حمل و نصب آسان

نصب شیشه‌های رنگی در مقایسه با کاشی و سرامیک و حتی چوب بسیار ساده‌تر قابل انجام است. به علاوه شیشه به دلیل وزن کمی که دارد در زمان حمل دردسر کمتری ایجاد می‌کند.

معایب شیشه رنگی آشپزخانه

اجرای شیشه رنگی آشپزخانه می‌تواند معایبی را هم به دنبال داشته باشد. مهم‌ترین این معایب احتمالی خسته شدن ساکنین از رنگ انتخاب شده پس از گذشت چند سال است که در این صورت به دلیل نصب شیشه با چسب‌های مخصوص جدا شدن آن کار راحتی نیست. به همین دلیل در مورد سازه‌های شیشه ای اصلی آشپزخانه مانند کابینت شیشه ای و شیشه بین کابینتی، معمولا توصیه می‌شود از رنگ‌های خنثی استفاده کنید. به خصوص در مورد شیشه بین کابینتی که در صورت اجرا با رنگ‌های خنثی می‌توان برای سال‌ها از آن استفاده کرد و برای تغییر دکوراسیون اقدام به تعویض کابینت‌ها نمود.

موارد مصرف شیشه رنگی آشپزخانه

شیشه رنگی آشپزخانه می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. از شیشه بین کابینت که باعث زیبایی بیشتر محیط آشپزخانه می‌شود و به آن شیشه دکوراتیو می‌گویند تا کابینت شیشه ای و شیشه روی میز آشپزخانه و اپن یا جزیزه که جلوه‌ی جذابی به محیط می‌دهد. هم‌چنین پارتیشن های شیشه ای در آشپزخانه‌های دارای فضای بزرگ برای جداسازی بسیار کاربردی هستند.

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر ساختمان مسکونی است. در این مطلب با انواع شیشه رنگی آشپزخانه، کاربردها و ویژگی‌های آن و هم‌چنین نکاتی که باید برای خرید و سفارش این سازه‌ها در نظر بگیرید صحبت کردیم. شیشه های رنگی به دلیل زیبایی و شفافیت، امکان تمیز کردن راحت و بهداشتی بودن، دوام و طول عمر بالا برای استفاده در آشپرخانه بسیار مناسب هستند و می‌توان با استفاده از این متریال به راحتی و با بودجه‌ی مناسب فضای آشپزخانه را جذاب‌تر و مدرن‌تر کرد. به طور کلی مهم‌ترین نکات در زمان سفارش و خرید توجه به کاربری فضا و سپس انتخاب ویژگی‌های شیشه متناسب با آن است.

پیمایش به بالا