برش شیشه با واترجت چگونه انجام می شود

برش شیشه با واترجت، استفاده از تکنولوژی با هدف برش یا سوراخ کردن انواع شیشه می‌باشد. در واقع دستگاه واتر جت ما را قادر می‌سازد انواع برش‌های کاربردی از منبت کاری رومیزی شیشه ای تا برش به صورت اشکال دقیق را در انواع شیشه‌های طرح دار و رنگی، آینه‌ها و شیشه‌های دکوراتیو با ظرافت و زیبایی به انجام برسانیم.

برش شیشه با دستگاه واترجت به وسیله‌ی اتصال نازل‌ها به جریان آب پر سرعت ناشی از پمپ آب فشار قوی انجام می‌شود. برای برش شیشه‌های سخت نیز از ترکیب جریان آب با مواد ساینده مانند گارنت و اکسید آلومینیوم استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم به توضیح این نکته بپردازیم که برش شیشه با واترجت چگونه انجام می شود. هم‌چنین با دستگاه واترجت و نحوه‌ی کار آن آشنا می‌شویم و موارد ایمنی که باید در زمان برش رعایت شود را بررسی می‌کنیم.

علاقه مندان جهت اطلاع از محصولات پارتیشن شیشه ای ، نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید و کسانی که نیاز دارند درباره پارتیشن سکوریت و نرده شیشه ای فیکس پوینت مطالعه داشته باشند از طریق بلاگ سایت مراجعه کنند.

واترجت چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیش از پرداختن به توضیح این‌که برش شیشه با واترجت چگونه انجام می شود، بهتر است با تکنولوژی واترجت آشنا شویم. واترجت در واقع تکنولوژی برش شیشه با استفاده از جریان پرفشار آب است. به بیان دیگر واترجت یک فرایند برشی است که در آن برای تسریع برش از آب با فشار و سرعت پاشش بالا در ترکیب با مواد ساینده استفاده می‌شود.

دقت این تکنولوژی به حدی بالا است که قادر به انجام کلیه‌ی برش‌ها است و پس از برش نیز هیچ لبه‌ای را به صورت ناصاف باقی نمی‌گذارد. با این حال تکنولوژی واترجت در حال پیشرفت بیشتر می‌باشد تا کاربردها و مزایای خود را گسترش دهد.

در مورد نحوه‌ی کار واتر جت باید گفت که این ابزار در واقع نوعی فرایند فرسایش سریع است. شلیک آب با فشار بسیار بالا از طریق سوراخ یاقوتی یا الماسی به درون محفظه مخلوط کننده موجب ایجاد خلا و وارد شدن شن و ماسه گارنت به جریان آب می‌شود. سپس جریان آب فشار قوی توسط لوله‌های فولادی به سر برش روی میز برش منتقل شده و در سر برش، توسط سوراخ یاقوتی یا الماسی در یک سوزن متمرکز می‌شود. این جریان آب فشار بالا توسط محفظه مخلوط کننده شلیک شده و در آن ماسه گارنت ساینده نیز به داخل جریان آب وارد می‌شود. در نهایت مخلوط جریان فشار قوی که در سوزن متمرکز شده با ساینده از سر برش خارج می‌شود و به عنوان یک ابزار برش موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش شیشه با واترجت

برش شیشه با واترجت چگونه انجام می شود؟

حالا که با تکنولوژی واترجت و نحوه‌ی عملکرد آن آشنا شدیم، بهتر است به توضیح این بپردازیم که برش شیشه با واترجت چگونه انجام می شود. برای انجام این فرایند لازم است مراحل زیر انجام شوند. البته لازم است برای برش موفق شیشه از رعایت موارد ایمنی برای جلوگیری از خطرات احتمالی، لغزش یا سقوط مطمئن شوید. به خصوص در مورد شیشه احتمال خطر بیشتر است.

مرحله آماده سازی قبل از برش

از یکنواخت بودن سطح برش واترجت اطمینان حاصل کنید. ناپایدار بودن میز برش ممکن است با فشار بر روی قطعه کار شیشه به ایجاد برش‌های ناهموار و بدون کیفیت در قسمت لبه منجر شود.

مرحله برش

ابتدا لازم است کلیه‌ی نقاط شروع را بر روی شیشه سوراخ کنید. در زمان سوراخ کردن قطعات کار شیشه از روشن شدن همزمان ساینده و آب اطمینان حاصل کنید تا از ترک خوردن سطح جلوگیری شود.

پس از سوراخ شدن کلیه‌ی نقاط شروع، لازم است سرعت جریان ساینده به حالت عادی برگردانده شود و فشار پمپ به 60،000 psi برسد. در زمان انجام برش از عبور نقاط سوراخ از محل‌های از پیش سوراخ شده مطمئن شوید.

هم‌چنین به سرعت برش روی شیشه توجه کنید. به طور کلی برش شیشه باید به صورت آهسته انجام شود تا ترک خوردگی یا بریدگی در لبه‌ها یا سطح آن ایجاد نشود.

مرحله برداشتن قطعه کار

در نهایت پس از انجام برش، لازم است قطعه کار را با دقت اسپری شده و از سطح میز جدا شود. به دلیل تغییر در ساختار شیشه لازم است در برخورد با آن حساسیت لازم برای جلوگیری از آسیب رعایت گردد.
نکات ایمنی برای برش شیشه با واترجت چگونه انجام می شود

همان‌گونه که اشاره شد، در فرایند برش شیشه و به طور کلی کار با شیشه، لازم است محل کار از خطرات احتمالی مانند لغزش و سقوط آزاد ایمن باشد. در این صورت احتمال خرد شدن شیشه و به خصوص آسیب به اپراتور کاهش خواهد یافت. اگر می‌خواهید بدانید که نکات ایمنی برای براش شیشه با واترجت چگونه انجام می شود، در ادامه با ما همراه باشید.

– لازم است کف زمین در اطراف دستگاه برش خشک، خلوت و عاری از موانع باشد تا موجب از دست دادن تعادل اپراتور نشود.

– میز برش واترجت، باید تراز و پایدار باشد. در غیر این صورت با وارد شدن فشار روی شیشه، امکان برش‌های ناهموار و پایین آمدن کیفیت لبه‌ها افزایش می‌یابد.

– در زمان برش شیشه سکوریت، از یک شیء حائل محکم مانند چوب یا سنگ در بین میز برش و شیشه استفاده کنید تا از آسیب به میز برش جلوگیری شود.

– در زمان کار حتما از وسایل ایمنی نظیر دستکش، عینک و کفش‌های بسته استفاده کنید تا از خطر پرش خرده‌ها در امان بمانید.

– در زمان کار به سرعت برش شیشه توجه کنید. به خصوص در مورد ورق‌های شیشه ای نازک، بهتر است برای جلوگیری از فشار عمودی سرعت برش کاهش پیدا کند.

– بهتر است سوراخکاری شیشه قبل از برش با واترجت انجام شود تا احتمال خرد شدن آن کاهش یابد.

– در زمان سوراخ كردن قطعات و برش شیشه، لازم است برای جلوگیری از ترک خوردن متریال حركت دایره‌ای یا به عقب و جلو وجود داشته باشد. هم‌چنین باید دقت شود که ساینده و آب همزمان خارج شوند و حرکت نیز همزمان با بیرون آمدن آب و ساینده از نازل باشد.

– سعی کنید دمای آب با تغییر زیاد مواجه نشود تا امکان شکستگی شیشه کاهش یابد.

در این مطلب به توضیح این مورد پرداختیم که برش شیشه با واترجت چگونه انجام می شود. به طورکلی برش شیشه با واترجت، فرایند پیچیده‌ای نیست. رعایت موارد ایمنی احتمال آسیب به شیشه و هم‌چنین اپراتور را کاهش می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا