شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند؟

شیشه‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های متفاوتی دارند و با توجه به ویژگی‎ها و کاربرد مورد نظر در ساختمان‌سازی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور ویژه در انتخاب انواع شیشه برای نمای داخلی و خارجی ساختمان عواملی مانند میزان بهره‎مندی از نور، المان‌های دیگر در طراحی دکوراسیون، زیبایی، امنیت و نوع محیط ساختمان در نظر گرفته می‌شوند. در این مقاله به مرور ویژگی‌های شیشه سکوریت و شیشه لمینت می‌پردازیم و این را بررسی می‌کنیم که شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند.

علاقه مندان جهت اطلاع از محصولات پارتیشن شیشه ای ، نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید و کسانی که نیاز دارند درباره پارتیشن شیشه ای کرکره ای و نرده شیشه ای اینفلور مطالعه داشته باشند از طریق بلاگ سایت مراجعه کنند.

شیشه لمینت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از این‌که بررسی کنیم شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند بهتر است ابتدا با شیشه لمینت و خصوصیات آن آشنا شویم. شیشه لمینت نوعی شیشه چند لایه است که از ترکیب دو یا چند لایه شیشه و لایه‌های پلاستیکی یا پلی وینیل بوتیرال (PVB) در میان شیشه‌ها ساخته می‌شود.
از ویژگی‌های شیشه لمینت می‌توان به قابلیت حفاظت از افراد و وسایل دکوراسیون در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، عایق صدا، عایق حرارتی، فرو نریختن شیشه در صورت شکستن به دلیل چسبندگی به پلاستیک میانی اشاره کرد.

شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند

شیشه سکوریت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای پاسخ به سوال شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند به شناخت و کسب اطلاعات در مورد شیشه سکوریت هم احتیاج داریم. شیشه سکوریت نوعی شیشه‌ی مقاوم است که به دلیل بازتولید در حرارت بالای کوره یا استفاده از مواد شیمیایی در مقایسه با شیشه‌های معمولی دارای استحکام چندین برابر می‌شود.
مهم‌ترین مزایای شیشه سکوریت شامل قابلیت تولید به صورت خمیده، مقاومت در برابر ضربه، فشار و باد و طوفان، تبدیل خرده‌های شیشه در صورت شکستن به خرده‌های گرد و غیربرنده اشاره کرد.

تفاوت شیشه لمینت با شیشه سکوریت

برای آن‌که بدانیم شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند، بهتر است برخی ویژگی‌های دارای اهمیت برای شیشه را در هر یک از این دو شیشه با هم مقایسه کنیم. مهم‌ترین این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است.

میزان مقاومت

از نظر مقاومت، شیشه لمینت در مقایسه با شیشه سکوریت از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار است. البته این امر در صورتی صدق می‌کند که در ساخت شیشه لمینت از شیشه‌های سکوریت استفاده شده باشد. ولی در صورت استفاده از شیشه معمولی در ساخت شیشه لمینت، مقاومت آن از شیشه سکوریت کمتر خواهد بود.

وزن شیشه

به دلیل این‌که شیشه لمینت شامل دو لایه شیشه تخت و یک لایه PVB است، شیشه لمینت در مقایسه با شیشه سکوریت تک جداره وزن کمتری دارد. ولی شیشه سکوریت در صورت دو جداره بودن سنگین‌تر از شیشه لمینت خواهد بود.

میزان امنیت

شیشه‌های لمینت ضریب امنیتی بالاتری در مقایسه با شیشه‌های سکوریت دارند. با وجودی که شیشه سکوریت مقاومت بالایی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد، اما به دلیل فروریختن در مقابل شکستن، امنیت کمتری ارائه می‌دهد. در مقابل شیشه لمینت پس از شکسته شدن فرو نمی‌ریزد و شیشه‌های شکسته به صورت چسبیده به لایه پلاستیکی باقی می‌مانند. به همین دلیل است که در مکان‌های بزرگ و عمومی از شیشه‌های لمینت استفاده می‌شود.

میزان شفافیت

در مورد ویژگی شفافیت شیشه سکوریت و شیشه لمینت معمولا تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. البته در مورد شیشه لمینت شفافیت و رنگ شیشه بستگی زیادی به نوع طلق یا پلاستیک تعبیه شده در میان دو لایه شیشه در آن بستگی دارد.

فرم شکستن

مهم‌ترین تفاوتی که می‎توان در پاسخ به سوال شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند به آن اشاره کرد، فرم شکستن این دو شیشه است. شیشه لمینت بعد از شکسته شدن فرو نمی‌ریزد ولی شیشه سکوریت پس از تبدیل به قطعات بسیار کوچک فرو خواهد ریخت. به همین دلیل شیشه سکوریت برای استفاده در سازه‌های دارای ابعاد بزرگ است که قرار است در موقعیتی با شکنندگی و حساسیت بالاتر نصب شوند. ولی شیشه لمینت برای فضاهایی مناسب است که به دلیل تردد بالا، امنیت و ایمنی افراد اهمیت داشته باشد.

قیمت

قیمت شیشه لمینت با توجه به جنس شیشه به کار رفته در آن می‌تواند متفاوت باشد. ولی به صورت کلی قیمت شیشه لمینت به دلیل دشوارتر بودن فرایند ساخت در مقایسه با شیشه سکوریت بالاتر است.

از نظر کاربری شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند؟

پس از این‌که متوجه شدیم شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند، بهتر است در مورد تفاوت این دو شیشه از نظر کاربری نیز اطلاعاتی کسب کنیم. به طور کلی شیشه لمینت بیشتر در اجرای سازه‌های شیشه ای مانند نرده شیشه ای بالکن، تراس، روف گارن، پله و کناره استخر، شیشه جلویی خودروها، شیشه مورد استفاده در نمای خارجی ساختمان و کفپوش‌های شیشه ای کاربرد دارد.
هم‌چنین کاربرد شیشه سکوریت بیشتر در سازه‌های شیشه ای مانند پنجره‌های بزرگ، نمای خارجی آسمان خراش‌ها، شیشه‌های کنار و عقب خودروها، نواع نرده شیشه ای، پله‌های شیشه ای و کفپوش شیشه ای می‌باشد.

احتمالا متوجه این نکته شده‌اید که در برخی از سازه‌ها استفاده از هر دو نوع شیشه متداول است. به دلیل این‌که در این موارد در صورت نیاز به امنیت و مقاومت بالاتر به دلیل بیشتر بودن ارتفاع سازه یا تردد بیشتر در اطراف آن، بهتر است از شیشه لمینت استفاده شود و در غیر این صورت شیشه سکوریت مناسب خواهد بود.

در این مطلب به بررسی این مورد پرداختیم که شیشه لمینت با شیشه سکوریت چه تفاوتی دارند. در واقع هر دو شیشه سکوریت و لمینت جزو شیشه‌های ساختمانی پرکاربرد، مقاوم و بادوام به شمار می‌آیند و از نظر ضریب امنیتی به عنوان شیشه‌های ایمن شناخته می‌شوند. تفاوت اصلی و کاربردی این دو شیشه در ضریب امنیت و در واقع نحوه تولید و فرم شکستگی آن‌ها است.

بنابراین در زمان انتخاب میان این دو نوع شیشه برای پروژه‌ی خود بهتر است در صورت اهمیت و اولویت حفظ امنیت از شیشه لمینت استفاده کنید. به خصوص این نوع شیشه برای محیط‌های عمومی و مراکز تجاری مناسب است. در مقابل شیشه سکوریت مناسب استفاده به عنوان یک شیشه‌ی امن در داخل ساختمان است. به علاوه به دلیل شفافیت، مقاومت حرارتی و قیمت پایین‌تر برای مصارف خانگی بسیار مناسب می‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا