شیشه مناسب برای نماسازی ساختمان

امروزه طراحی‌های مدرن در نماسازی ساختمان کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند و یکی از متریال اصلی در طراحی نمای مدرن، شیشه است. شیشه علاوه بر زیبایی به دلیل قابلیت‌هایی مانند گسترش دید، امکان ورود نور طبیعی به ساختمان و هماهنگی با سایر متریال محبوبیت زیادی در نماسازی ساختمان دارد. البته هر نوع شیشه‌ای برای اجرا در نمای خارجی ساختمان مناسب نیست. بنابراین در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که شیشه مناسب برای نماسازی ساختمان دارای چه ویژگی‌ هایی می ‌باشد.

علاقه مندان جهت اطلاع از محصولات پارتیشن شیشه ای ، نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید و کسانی که نیاز دارند درباره پارتیشن سکوریت و نرده شیشه ای تراس مطالعه داشته باشند از طریق بلاگ سایت مراجعه کنند.

ویژگی های شیشه مناسب برای نماسازی ساختمان

شیشه مناسب برای نماسازی باید از ویژگی‎های خاصی برخودار باشد که بتواند در شرایط جوی محیط بیرون کارایی خود را حفظ کند. مهم‌ترین این ویژگی‌ها را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

زیبایی و شفافیت

اولین برخوردی که بیننده با یک ساختمان خواهد داشت، نمای خارجی آن ساختمان است. بنابراین اگر قرار است از شیشه در نمای خارجی ساختمان استفاده شود، باید شیشه با کیفیت و مرغوب، بدون وجود رفله‌های سبز یا موج بر روی سطح آن باشد.

دوجداره بودن

معمولا و به خصوص در مکان‌های شلوغ مانند مرکز شهر، برای نمای خارجی نیاز به قابلیت‌هایی مانند عایق آلودگی صوتی داریم تا از ورود سر و صدا به فضای داخل ساختمان جلوگیری کنیم. در چنین شرایطی لازم است از شیشه دوجداره استفاده شود.

عایق گرما و سرما

در پاسخ به پرسش شیشه مناسب برای نماسازی ساختمان دارای چه ویژگی هایی می باشد، لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که شیشه مورد استفاده در نمای ساختمان باید عایق گرما و سرما باشد تا از خروج گرمای ساختمان در زمستان و سرما در تابستان جلوگیری کند. این ویژگی در واقع به میزان زیادی مانع از هدررفت انرژی خواهد شد و به صرفه‌جویی در هزینه‌ها هم کمک زیادی می‌کند.

مقاوم و نشکن

یکی دیگر از ویژگی‌های شیشه مناسب برای طراحی نمای خارجی ساختمان مقاوم بودن آن در برابر فشارهای ناشی از نشست‌های ساختمان و هم‌چنین ضربه‌های معمول است. بنابراین شیشه باید از نوع سکوریت یا لمینت دارای ضخامت استاندارد باشد تا بتواند در برابر باد و طوفان، سرقت و سلاح‌های قابل حمل، و حتی گلوله و انفجار و سایر خطرات مشابه استحکام خود را حفظ کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع شیشه‌های مقاوم این است که در صورت شکستن به قطعات دارای لبه‌های تیز تبدیل نمی‌شوند و خطری برای سلامت اطرافیان ایجاد نمی‌کنند. حتی شیشه‌های لمینت در صورت شکستن فرو نمی‌ریزند و در واقع قطعات شکسته شده در جای خود باقی می‌مانند.

ضد خش

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که از شیشه مورد استفاده در نمای خارجی ساختمان انتظار داریم، مقاومت در برابر خراش و خط و خش است. به دلیل قرار گرفتن شیشه در شرایط ناامن بیرون این ویژگی مانع بروز آسیب به شیشه و نیاز به تعویض آن در کوتاه مدت خواهد شد.

سطح صاف و شفاف

ممکن است در پاسخ به سوال شیشه مناسب برای نماسازی ساختمان دارای چه ویژگی هایی می باشد کمتر به این نکته توجه شود. ولی صاف بودن و شفافیت سطح شیشه مورد استفاده در نمای خارجی در کیفیت نور طبیعی ورودی از خارج به داخل ساختمان نقش مهمی ایفا می‌کند.

قابلیت انعکاسی یا رفلکس

این ویژگی در شیشه مورد استفاده در نمای خارجی که تا حد زیادی موجب ایجاد حریم شخصی برای ساکنین ساختمان می‌شود، تا حدی به سلیقه و نظر ساکنین بستگی دارد و ویژگی ضروری محسوب نمی‌شود. ولی زمانی که متوجه این نکته شویم که شیشه‌های رفلکسی در انعکاس بیشتر گرما و اشعه UV به بیرون موثر هستند و ضمن فراهم آوردن امکان عبور نور مرئی و روشن شدن فضای داخل، از گرم شدن بیش از حد محیط ناشی از حرارت اشعه‌ی خورشید جلوگیری می‌کنند، ممکن است به اهمیت کاربرد آن‌ها بیشتر پی ببریم.

شیشه مناسب برای نماسازی ساختمان

ضد حریق

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید در پاسخ به سوال شیشه مناسب برای نماسازی ساختمان دارای چه ویژگی هایی می باشد به آن اشاره کنیم، قابلیت ضد حریق است. در واقع این نوع شیشه ها در برابر حرارت بالای ناشی از آتش سوزی مقاومت دارند.

حالا که متوجه شدیم شیشه مناسب برای نماسازی ساختمان دارای چه ویژگی هایی می باشد بهتر است با برخی از پرکاربردترین انواع شیشه‌های مورد استفاده در نمای خارجی ساختمان‌های مدرن آشنا شویم.

شیشه مسطح

این نوع شیشه جزو پرکاربردترین انواع شیشه مورد استفاده در نمای ساختمان به شمار می‌رود که کاربرد زیاد آن به دلیل برخورداری از سطح یکپارچه، صاف و شفاف آن است. این نوع شیشه می‌تواند به صورت بی‌رنگ و رنگی تولید شود.

شیشه انعکاسی یا رفلکس

این نوع شیشه که به دلیل قلع اندود کردن سطح شیشه، دارای ظاهری آینه‌ای است، می‌تواند بر روی هر نوع شیشه اعمال شود.

شیشه نشکن، سکوریت، لمینت

این نوع شیشه ها نسبت به شیشه های معمولی در برابر ضربه و شوک حرارتی مقاومت چند برابری دارند. این مقاومت ناشی از ذوب کردن شیشه در دمای 700 درجه و سرد کردن فوری آن ایجاد می‌شود. البته این شیشه ها پس از تولید قابل برش مجدد نیستند. به همین دلیل لازم است اندازه‌گیری محل نصب شیشه به صورت دقیق و میلی‌متری انجام شود.

شیشه دو جداره

این شیشه ها از دو لایه شیشه و گاز آرگون در فضای خالی میان مانع شیشه‌ها ساخته می‌شوند و عایق خوبی در برابر ورود گرما در تابستان و هم‌چنین هوای سرد در زمستان هستند. به علاوه موجب ایجاد قابلیت عایق صداهای مزاحم بیرونی هم خواهند شد.

شیشه ضد حریق یا پیرکس

شیشه ضد حریق نیز از انواع پرکاربرد شیشه برای نمای ساختمان است که مقاومت خوبی در برابر حرارت آتش دارد.

در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل به پرسش شیشه مناسب برای نماسازی ساختمان دارای چه ویژگی ‌هایی می‌ باشد پاسخ دهیم. هم‌چنین به معرفی برخی از پرکاربردترین انواع شیشه مورد استفاده در نمای خارجی ساختمان پرداختیم. بنابراین می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر کدام از انواع شیشه و ویژگی‌های لازم برای ساختمان خود با توجه به نوع کاربری، شرایط اقلیمی و میزان تردد و سایر شرایط، مناسب‌ترین نوع شیشه را برای طراحی نمای خارجی ساختمان خود انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا