علت شکستن شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت یکی از انواع شیشه بسیار مقاوم است که به دلیل همین مقاومت و استحکام در مکان‌های نیاز به امنیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی شیشه‌های سکوریت به شیشه‌های نشکن معروف هستند. به دلیل این‌که در مقایسه با شیشه‌های معمولی بین هفت تا ده برابر بیشتر در مقابل ضربه و فشار مقاومت دارند و به راحتی نمی‌شکنند. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که این شیشه‌ها واقعا و در هر شرایطی نمی‌شکنند. ولی واقعیت این است که در این نوع شیشه‌ها هم با وجود دوام و استحکام بالا امکان شکستن وجود دارد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که علت شکستن شیشه سکوریت چیست و هم‌چنین روش‌های جلوگیری از این اتفاق را مرور می‌کنیم.

علاقه مندان جهت اطلاع از محصولات پارتیشن شیشه ای ، نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید و کسانی که نیاز دارند درباره پارتیشن شیشه ای ریلی و نرده شیشه ای روکار مطالعه داشته باشند از طریق بلاگ سایت مراجعه کنند.

علت شکستن شیشه سکوریت چیست؟

در پاسخ به پرسش علت شکستن شیشه سکوریت چیست لازم است به این نکته اشاره کنیم که به طور کلی شیشه‌های سکوریت ممکن است به چندین دلیل دچار شکستن شوند و یک دلیل برای این امر وجود ندارد. بنابراین در ادامه مهم‌ترین این علل را مرور می‌کنیم.

ضربه به شیشه

شیشه سکوریت تا میزان مشخصی قادر به مقاومت در برابر ضربه است. بنابراین در صورت وارد شدن ضربه با شدت بالا به مرکز شیشه، دچار شکست خواهد شد. به علاوه به طور کلی شیشه‌های سکوریت از قسمت لبه تا حدودی اسیب‌پذیر هستند و در صورت وارد شدن ضربه نسبتا شدید به لبه‌های شیشه هم امکان ترک خوردن و شکستن آن وجود دارد. به همین دلیل معمولا در زمان نصب، لبه‌های شیشه سکوریت توسط یراق‌آلات مخصوص مهار می‌شود تا در این بخش در مقابل ضربه مقاومت بیشتری پیدا کند.

خودکشی شیشه

در برخی موارد این اتفاق افتاده که شیشه سکوریت بدون ضربه خوردن شکسته و و خرد شده که این اتفاق در اصطلاح به خودکشی شیشه معروف است. البته این اتفاق بدون دلیل رخ نمی‌دهد بلکه ممکن است به دلیل عواملی مانند وجود ناخالصی در متریال شیشه، بی‌کیفیت بودن ساختار آن، قرار گرفتن در معرض تغییرات دمایی شدید، قاب‌بندی نامناسب، بی‌دقتی در زمان نصب و وارد کردن ضربه به شیشه که منجر به ایجاد ترک‌های ریز بر روی سطح آن می‌شود و موارد مشابه شیشه دچار شکست شود.

علت شکستن شیشه سکوریت

نداشتن بادخور مناسب در زمان نصب

یکی دیگر از عواملی که باید در پاسخ به سوال علت شکستن شیشه سکوریت چیست به آن اشاره کنیم، عدم رعایت بادخور صحیح در زمان نصب شیشه سکوریت است. به طور کلی لازم است در زمان نصب همه‌ی شیشه‌ها با استفاده از فریم و یراق‌آلات، مقادیر مناسب بادخور را رعایت کرد تا شیشه به سهولت و بدون وارد شدن فشار به لبه‌ها در داخل فریم قرار بگیرند. در غیر این صورت احتمال آسیب‌ دیدن لبه‌های شیشه و فشار به آن زیاد است که می‌تواند به شکستن شیشه منجر شود.

نصب نادرست شیشه سکوریت

از دیگر عوامل موثر در شکسن شیشه سکوریت می‌توان به نصب نادرست توسط افراد غیر حرفه‌ای اشاره کرد. به عنوان مثال در صورت وارد شدن فشار زیاد در زمان نصب شیشه به خصوص در زمان جا انداختن آن، عدم استفاده از بست در لبه‌های شیشه که موجب برخورد شیشه با سرامیک می‌شود یا قرار ندادن سپر در ریل درب‌های کشویی احتمال ترک خوردن شیشه و شکستن آن در مدت کوتاهی پس از نصب وجود خواهد داشت.

تنش‌های داخلی شیشه سکوریت

اگر به دنبال این هستید که بدانید علت شکستن شیشه سکوریت چیست باید بدانید که یکی از اصلی‌ترین دلایل شکستن شیشه سکوریت ایجاد شوک‌های حرارتی یا تکانه در این نوع شیشه است. به عنوان مثال اعمال فشار ناگهانی و شدید در خلاف جهت برای باز کردن درب شیشه ای، موجب افزایش تنش‎های درونی در قسمت‌های آسیب پذیر شیشه یعنی لولاها و دستگیره می‌شود. هم‌چنین تغییرات دمایی بسیار شدید و ناگهانی که بیشتر برای شیشه‌های نصب شده در نمای ساختمان رخ می‌دهد، ممکن است به ترک خوردن و شکستن شیشه منجر شود.

آسیب دیدن لبه‌های شیشه سکوریت

همان‌گونه که اشاره شد، لبه‌های شیشه سکوریت حساس‌ترین بخش آن محسوب می‌شود. بنابراین در صورت وارد شدن ضربه‌ی ناگهانی به لبه‌های شیشه امکان ترک خوردن و شکستن کل شیشه زیاد است.

اعمال غیراصولی سوراخ کاری و تراش بر روی شیشه سکوریت

شیشه سکوریت به هیچ عنوان قابلیت انجام برش، سوراخ کاری یا تراشکاری را ندارد. بنابارین لازم است تا هرگونه اقدام لازم بر روی شیشه، بر روی شیشه معمولی و پیش از فرآیند سکوریت کردن آن انجام شود.

وجود ناخالصی در شیشه سکوریت

یکی دیگر از عللی که می‌توان در پاسخ به پرسش علت شکستن شیشه سکوریت چیست به آن اشاره کرد، وجود ناخالصی در بافت آن است. متداول‌ترین ناخالصی موجود در شیشه سکوریت سولفید نیکل است. معمولا میزان این ناخالصی در شیشه در ابتدا بسیار کم و ناچیز است، ولی پس از مدتی با بزرگ‌تر شدن اندازه‌ی آن، بافت شیشه آسیب دیده و خواهد شکست.

حالا که به پرسش علت شکستن شیشه سکوریت چیست پاسخ دادیم، بهتر است روش‌های جلوگیری از این اتفاق را هم بررسی کنیم. در این صورت می‌توانیم با نگهداری اصولی و استاندارد از سازه‌های اجرا شده با این نوع شیشه، هم از بروز خسارات و هزینه‌های مالی و هم از رخ دادن خسارات احتمالی به سلامت اطرافیان جلوگیری کنیم.

روش‌های جلوگیری از شکستن شیشه سکوریت چیست؟

در زمان سفارش، انتخاب و خرید شیشه سکوریت لازم است موارد زیر را در نظر داشته و رعایت کنید.

1. خرید شیشه سکوریت از مراکز معتبر
2. جلوگیری از هر نوع تماس مستقیم لبه‌های شیشه سکوریت با سطح سرامیک کف یا فلز و یراق‌آلات شیشه و استفاده از چسب، چوب و پلاستیک در بین آن‌ها
3. تعویض سریع شیشه سکوریت در صورت مشاهده‌ی کوچک‌ترین ترک یا شکستگی
4. نصب شیشه سکوریت توسط افراد متخصص و حرفه‌ای
5. رعایت احتیاط در زمان استفاده از شیشه سکوریت نصب شده در نمای خارج از ساختمان در زمان وجود تفاوت شدید دمایی
6. عدم وارد کردن هرگونه‌ی فشار شدید یا ضربه‌ی سنگین به شیشه سکوریت

در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل به پرسش علت شکستن شیشه سکوریت چیست پاسخ دهیم. هم‌چنین برخی نکات مهم و مواردی که برای جلوگیری از شکستن شیشه سکوریت باید در زمان نصب و استفاده از آن رعایت شود را با هم مرور کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا