آشنایی با 10 مزیت استفاده از شیشه

شیشه به عنوان یکی از متریال قدیمی مورد استفاده در طراحی ساختمان با تحولات بسیاری مواجه بوده است. ویژگی‌های متمایز شیشه مانند قابلیت عبور نور و شفافیت ذاتی آن، به علاوه‌ی ویژگی‎هایی که پس از پیشرفت و تحول در تکنولوژی به آن اضافه شده، این متریال را به یکی از مصالح پرکاربرد در طراحی محیط داخلی و خارجی ساختمان تبدیل کرده است. این ویژگی‎ها که شامل قابلیت خم کردن و مات کردن شیشه و هم‌چنین افزایش مقاومت آن به روش‌های سکوریت و لمینت است، موجب شده ویژگی ایمنی هم به قابلیت‌های شیشه اضافه شود. اگر به اجرای متریال شیشه در محیط اطراف خود علاقه دارید، برای آشنایی با 10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن

مزایای استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی شامل دو گروه اصلی مزایای ظاهری و کاربردی است. بنابراین در آشنایی با 10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن ابتدا به مزایای ظاهری و سپس به مزایای کاربردی اشاره می‌کنیم. علاقه مندان جهت اطلاع از محصولات پارتیشن شیشه ای ، نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.

زیبایی و جذابیت بصری

شیشه به دلیل شفافیت و درخشندگی نقش مهمی در زیباسازی فضا ایفا می‌کند. چه منزل مسکونی باشد چه فروشگاه تجاری یا شرکت اداری، استفاده از شیشه با هر نوع سبک طراحی دکوراسیون هماهنگی و تناسب دارد و به جذابیت آن می‌افزاید.

افزایش نور فضا و بزرگ‌تر نشان دادن آن

یکی دیگر از مواردی که باید در آشنایی با 10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن به آن اشاره کنیم در مورد بزرگ‌تر نشان دادن فضا در صورت استفاده از شیشه در فضای داخلی است. این ویژگی به دلیل قابلیت عبور نور و داشتن دید به تمامی نقاط رخ می‌دهد. به علاوه به طور کلی شیشه موجب دلبازتر شدن محیط می‌شود. این ویژگی به خصوص با استفاده از پارتیشن شیشه ای در ساختمان‌ها کوچک اداری قابل لمس خواهد بود.
به علاوه شیشه به دلیل داشتن دو قابلیت امکان عبور نور و بازتاب نور می‌تواند فضا را روشن‌تر کند و در واقع نور موجود در محیط را بیشتر می‌کند.

مزیت استفاده از شیشه

عبور نور به خصوص نور طبیعی

در آشنایی با 10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن لازم است به این نکته هم توجه کنید که شیشه‌ها قابلیت عبور نور را و پخش آن را به سایر فضاها دارند. این ویژگی به خصوص در مورد استفاده از نور طبیعی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. استفاده از شیشه در درها، پنجره‌ها و مکان‌های مشرف به نمای ساختمان باعث ورود نور طبیعی به داخل ساختمان شده و نیازی به استفاده از نور مصنوعی در روز نیست. برای حفظ حریم شخصی می‌توان از شیشه‌های مات استفاده کرد.

تطبیق‌پذیری و انعطاف

یکی دیگر از مزایای متریال شیشه قابلیت انعطاف آن در طراحی و اجرا است. شیشه به راحتی با سایر متریال ترکیب می‌شود و با همه‌ی سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی مطابقت دارد. هم‌چنین به دلیل قابلیت رنگ‌پذیری با بسیاری از رنگ‌ها و طرح‌های موجود در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان قابل ست شدن است.

نگهداری و تمیز کردن راحت

در میان همه‌ی متریال مورد استفاده در ساختمان شیشه قابلیت تمیز کردن راحت‌تر و سریع‌تری دارد و نیاز به نگهداری خاصی در این متریال نیست. به عنوان مثال چون شیشه در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاومت دارد، مانند متریال فلز به رنگ زدن سالانه نیاز ندارد. هم‌‌چنین بر خلاف چوب دچار خوردگی و فرسایش نمی‌شود و می‎توان بدون نگرانی از فرسایش در برابر رطوبت، به شستشوی فضا در اطراف آن پرداخت. به همین دلیل برای فضاهای در معرض رطوبت مانند حمام، سرویس بهداشتی و آشپرخانه، سونا، اطراف استخر، روف گاردن، تراس و بالکن بهترین گزینه است.
به علاوه بافت شیشه در مقابل نفوذ آلودگی مقاوم است و این ویژگی موجب قابلیت تمیز کردن آسان در این متریال شده است. به گونه‌ای که با یک دستمال ساده و شیشه پاک کن به سرعت تمیز و شفاف می‌شود.

دوام و ماندگاری بالا

در آشنایی با 10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن باید به دوام و ماندگاری شیشه نیز اشاره کنیم. شیشه در برابر رطوبت و خوردگی و هم‌چنین فرسایش ناشی از مرور زمان یا زنگ زدگی مقاوم است و با گذشت سال‌ها کیفیت و شفافیت خود را حفظ خواهد کرد. حتی در مقابل عواملی مانند تابش مستمر نور خورشید یا مواد شیمیایی و حشرات نیز برای سال‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند.

نصب آسان و سریع

متریال شیشه در مقایسه با بسیاری از متریال سریع‌تر نصب می‌شود. به عنوان مثال ساخت دیوارهای آجری، پوشش گچ و رنگ‌آمیزی آن‌ها در یک ساختمان ممکن است به یک هفته زمان نیاز داشته باشد. حتی در مورد متریالی مانند چوب نیز فرایند تولید و اجرای سازه‌ها بیشتر از زمان مورد نیاز برای نصب پارتیشن یا دیوار پوش‌های شیشه‌ای است.

مزیت استفاده از شیشه

کاربرد در نمای داخلی و خارجی

یکی از موارد قابل ذکر در آشنایی با 10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن مناسب بودن متریال هم در طراحی داخلی و هم در طراحی خارجی ساختمان است. سازه‌های شیشه ای قابل اجرا در بیرون ساختمان شامل نمای شیشه ای، نمای ترکیب شیشه با سنگ و چوب، نرده شیشه ای تراس و بالکن، نرده شیشه ای روف گاردن و حفاظ شیشه ای پنجره است. در داخل ساختمان نیز از شیشه در اجرای سازه‎هایی مانند نرده شیشه ای راه پله بین طبقات، پله شیشه ای، پارتیشن شیشه ای، دیوار پوش شیشه ای، شیشه دکوراتیو یا شیشه بین کابینتی، درب شیشه ای، کابین دوش شیشه ای و غیره استفاده می‌شود.

مقاومت و ایمنی بالا

شیشه‌های امروزی با کمک تکنولوژی‌های مدرن دارای خاصیت مقاومت بالایی هستند. این مقاومت به دلیل سکوریت کردن یا لمینت کردن شیشه در فرایند تولید است که موجب می‌شود شیشه به راحتی در برابر فشار و ضربه دچار شکست نشود. این شیشه‌ها در صورت شکستن نیز به قطعات لبه تیز تبدیل نمی‌شود و خطری به همراه ندارند. به خصوص شیشه های لمینت که از ایمنی و مقاومت بیشتری در مقایسه با شیشه‌های سکوریت برخوردار هستند و تا ده برابر از شیشه‌های معمولی مقاوم‌تر هستند.

سبک بودن و حمل آسان

آخرین نکته در میان نکات مرتبط با آشنایی با 10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن باید به آن اشاره کنیم، سبک بودن شیشه در مقایسه با متریال دیگر مانند آجر، سنگ و چوب است که موجب کاربری بیشتر این ماده به دلیل امکان حمل و نصب راحت‌تر می‌شود. به علاوه می‌توان سازه‌های شیشه ای متحرک را به مکان‌های دیگر منتقل کرد.

در این مطلب به آشنایی با 10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن آشنا شدیم تا در صورت تمایل به استفاده از آن، امکان مقایسه با سایر متریال را داشته باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا