حکاکی روی شیشه و آینه

حکاکی روی شیشه و آینه از روش‌های نوین برای افزودن کاربرد دکوراتیو به شیشه و آینه است. حکاکی به معنی اجرای طرح مورد نظر بر روی سطح شیشه یا آینه می‌باشد. در گذشته حکاکی بر روی شیشه توسط اشیا تیز یا اسید صورت می‌گرفت که البته به دلیل مقاومت بالای شیشه به آسانی صورت نمی‌گرفت. ولی با پیشرفت تکنولوژی و امکان استفاده از لیزر، سی ان سی و انگروینک، حکاکی بر روی شیشه به آسانی و سرعت انجام می‌شود. البته امروزه حکاکی روی شیشه هم با استفاده از دستگاه و هم به صورت دستی انجام می‌شود. علاقه مندان جهت اطلاع از محصولات پارتیشن شیشه ای ، نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید و کسانی که نیاز دارند درباره پارتیشن شیشه ای حمام و نرده شیشه ای دفنی مطالعه داشته باشند از طریق بلاگ سایت مراجعه کنند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که نحوه حکاکی روی شیشه و آینه چگونه است. بنابراین اگر به انجام این فرایند به صورت دستی علاقه دارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه حکاکی روی شیشه و آینه چگونه است؟

در پاسخ به سوال نحوه حکاکی روی شیشه و آینه چگونه است لازم است به این نکته اشاره کنیم که روش‌های مختلفی برای حکاکی بر روی شیشه وجود دارد. انتخاب و اجرای هر روش به جنس و نوع شیشه و آینه برای مثال لمینت یا دوجداره یا سکوریت بودن شیشه، میزان ظرافت لازم برای حکاکی و میزان بودجه‌ی در نظر گرفته شده بستگی دارد. به علاوه لازم است به این نکته هم توجه شود که شیشه یا آینه حکاکی شده قرار است در کدام قسمت سازه مورد استفاده قرار گیرد. متداول‌ترین روش‌های حکاکی روی شیشه و آینه شامل موارد زیر است.

حکاکی روی شیشه و آینه با اسید

در این روش از مواد شیمیایی اسیدی که دارای خاصیت خورندگی هستند برای حکاکی بر روی انواع سطوح شیشه ای، سنگی و فلزی استفاده می‌شود. پرکاربردترین اسید برای حکاکی بر روی شیشه یا آینه اسید هیدروفلوئوریک است. اگر به دنبال این هستید که بدانید نحوه حکاکی روی شیشه و آینه چگونه است لازم است به این نکته توجه کنید که اجرای این روش بسیار سخت است و تنها توسط افراد متبحر قابل اجرا می‌باشد. به علاوه استفاده از اسید با دوز بالا سمی است و آسیب به بافت را نیز در پی دارد.

حکاکی روی شیشه و آینه با کرم آمور

این روش بر خلاف استفاده از اسید اجرای راحتی دارد به گونه‌ای که حتی افراد آموزش ندیده و بی‌تجربه نیز قادر به انجام آن هستند. این روش با چسباندن طرح مورد نظر بر روی سطح شیشه یا آینه شروع می‌شود. در ادامه لازم است قسمت‌های خالی با کرم پر شود. پس از گذشت چند دقیقه مواد اضافی کرم از روی سطح برداشته می‌شود و پس از برداشتن طرح از روی سطح مورد نظر، شاهد حکاکی روی آن خواهیم بود.
در نهایت لازم است پس از گذشت پانزده دقیقه اقدام به شستن و خشک کردن سطح مورد نظر نمایید. اگر به دنبال اطلاع از این موضوع هستید که نحوه حکاکی روی شیشه و آینه چگونه است، بهتر است بدانید که این روش جزو روش‌های راحت و بدون دردسر است و علاوه بر شیشه و آینه برای کار بر روی سطوح مختلف مانند ظروف، دیوار و حتی کابینت نیز مناسب است.

حکاکی روی شیشه و آینه

حکاکی روی شیشه و آینه با قلم

این روش که به مهارت و دقت زیادی نیاز دارد، شامل استفاده از قلم‌های مخصوص و حکاکی طرح مورد نظر با نوک قلم است. مراحل این روش را در ادامه توضیح می‌دهیم.

مراحل حکاکی روی شیشه و آینه چیست؟

پس از کسب اطلاع در مورد این‌که نحوه حکاکی روی شیشه و آینه چگونه است، بهتر است با مراحل انجام این کار هم آشنا شویم. بنابراین در ادامه مهم‌ترین مراحل حکاکی روی شیشه و آینه را با هم مرور می‌کنیم.

مرحله‌ی پیش از آغاز به کار

به طور کلی فرایند حکاکی بر روی شیشه خطر زیادی به دنبال ندارد. ولی با توجه به لزوم رعایت ایمنی در زمان انجام کار، استفاده از دستکش و عینک برای جلوگیری از پاشیدن خرده‌های شیشه به دست و چشم توصیه می‌شود.

مرحله‌ی آماده‌سازی میز کار

لازم است از یک میز معمولی چوبی یا فلزی به عنوان میز کار استفاده کنید. بهتر است میز در یک فضای باز باشد. در صورت کار در فضای بسته دقت کنید تا فاصله‌ی دو متری از میز کار شخصی حضور نداشته باشد. استفاده از چراغ مطالعه برای تامین نور توصیه می‌شود.

مرحله‌ی انتخاب شیشه مورد نظر

یکی از مزایای حکاکی روی شیشه و آینه قابلیت اجرای آن بر روی همه‌ی انواع شیشه است. البته حکاکی بر روی شیشه دارای خم یا انحنا در مقایسه با شیشه مسطح سخت‌تر است. اما روش و مراحل انجام کار مشابه هستند. بنابراین می‌توانید هر نوع شیشه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مرحله‌ی انتخاب طرح مورد نظر

امکان انتخاب و اجرای هر طرح مورد نظر شما برای حکاکی بر روی شیشه وجود دارد. البته می‌توانید برای ایده گرفتن و انتخاب طرح مورد علاقه خود از ایده‌های موجود در فضای اینترنت هم استفاده کنید. البته انتخاب طرح بستگی زیادی هم به کاربری فضای مورد نظر دارد.

مرحله‌ی چسباندن طرح مورد نظر به شیشه

پس از پرینت گرفتن از طرح انتخابی خود، آن را با چسب شفاف به پشت شیشه بچسبانید. البته فراموش نکنید که باید دور طرح را به میزان دو سانتیمتر اضافه برش دهید و پس از چسباندن، طرح را با ماژیک بر روی شیشه بکشید.

مرحله‌ی حکاکی طرح مورد نظر بر روی شیشه

در این مرحله لازم است دقت و ظرافت زیادی داشته باشید. بنابراین با حکاکی دور طرح توسط نوک نازک دو میلیمتری شروع کنید. گام بعدی شامل پر کردن داخل طرح توسط نوک قلم بزرگتر است. ذکر این نکته ضروری است که فشار قلم شما میزان عمق حکاکی را مشخص می‌کند.

مرحله‌ی جدا کردن طرح مورد نظر از روی شیشه

در این مرحله دیگر به طرح چسبانده شده پشت شیشه احتیاج ندارید. بنابراین می‌توانید آن را جدا کرده و برای مقایسه‌ی طرح حکاکی شده با طرح اصلی از آن استفاده کنید.

مرحله‌ی تکمیل و اصلاح طرح مورد نظر

این مرحله که آخرین مرحله نیز به شمار می‌رود، شامل پر کردن قسمت‌هایی است که احتمالا به صورت کامل حکاکی نشده است. در واقع در این مرحله طرح مورد نظر به صورت تکمیل و نهایی سازی می‌شود.
در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که نحوه حکاکی روی شیشه و آینه چگونه است. به علاوه مراحل کار را در مورد یکی از روش‌های متداول با هم مرور کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا