دلیل بخار شیشه در فصول سرد

بسیاری از ما در فصل‌های سرد شاهد ایجاد بخارهایی بر روی شیشه‌ی پنجره‌ها و درب‌های شیشه ای بوده‌ایم. بسیاری از مواقع هم با عرق کردن شیشه مواجه شده‌ایم. اما این بخار و تعریق چیست؟ بخار یا تعریق شیشه های خانه که معمولا در فصل‌های پاییز و زمستان ایجاد می‌شود، به دلیل پدیده‌ی میعان یا تبدیل بخار آب به مایع اتفاق می‌افتد. علاقه مندان جهت اطلاع از محصولات پارتیشن شیشه ای ، نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید و کسانی که نیاز دارند درباره پارتیشن شیشه ای اداری و نرده شیشه ای پله گرد مطالعه داشته باشند از طریق بلاگ سایت مراجعه کنند.

در واقع با سرد شدن هوای بیرون، شیشه‌ی پنجره سرد می‌شود. در مقابل درون خانه هوا گرم است و به همین دلیل بخارهای آب موجود در فضای داخل پس از برخورد به شیشه‌ی سرد، با کاهش دما مواجه شده و به مایع تبدیل می‌شوند. بنابراین سنگین شده و به شیشه می‌چسبند. البته سرد بودن هوا تنها دلیل لازم برای این پدیده است و کافی نمی‌باشد. در واقع وجود شرایط دیگری هم در این فرایند ضرورت دارد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم با هم به بررسی این موضوع بپردازیم که دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد چیست. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال دست یابید. هم‌چنین برخی راهکارهای جلوگیری از این پدیده در منزل را با هم بررسی می‌کنیم.

دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد چیست؟

در پاسخ به سوال دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد چیست باید به این نکته اشاره کنیم که دلیل اصلی این پدیده اختلاف دمای داخل و بیرون شیشه به علت سرد بودن هوای بیرون است. در واقع در این شرایط رطوبت داخلی فضا با تبدیل به شبنم یا بخار بر روی شیشه می‌نشیند. ولی شرایط دیگری هم باید فراهم باشد تا این اتفاق رخ دهد. بنابراین در ادامه این شرایط را با هم بررسی می‌کنیم.

افزایش رطوبت منزل

بخار یا تعریق شیشه‌ ها در صورتی ایجاد می‎شود که رطوبت نسبی فضا از میزان استاندارد بیشتر باشد. در واقع در صورت بالاتر رفتن این رطوبت از محدوده ۶۰ درصد، میعان یا تبدیل بخار آب به مایع رخ می‌دهد. در واقع دمای مناسب برای افراد عادی بین ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد و رطوبت هم به میزان ۵۰ درصد است که البته این مقادیر توسط سازمان جهانی بهداشت تعیین شده است.

نبود جریان هوا به دلیل تهویه نامناسب

اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد چیست لازم است به این نکته توجه کنید که تهویه نامناسب فضای اتاق می‌تواند در این پدیده موثر باشد.
نبود تهویه در فصل زمستان به دلیل بسته بودن مداوم پنجره‌ها در محیط‌های بسته و به خصوص بسته بودن دریچه‌های کولر و درزهای درها و پنجره‌ها به صورت کامل است. این کار به افزایش تراکم هوا و تولید بیشتر بخار یا شبنم می‌انجامد.

دلیل بخار شیشه در فصول سرد

وجود وسایل گرمایشی گازسوز

یکی دیگر عوامل پدیده‌ی تعریق یا ایجاد بخار در شیشه، سوختن گاز شهری و پروپان در فضای داخلی است. گاز شهری و پروپان که از وسایل گرمایشی گازسوز مانند شومینه، بخاری گازی و اجاق گاز حاصل می‌شود، موجب افزایش رطوبت در فضا می‌شوند.

خشک کردن لباس در فضای بسته

خشک کردن لباس‌ها در فضاهای بسته مانند خانه هم می‌تواند به عنوان یکی از پاسخ‌ها به سوال دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد چیست در نظر گرفته شود. به دلیل این‌که به طور کلی این کار موجب افزایش رطوبت فضا می‌شود.

دوش گرفتن و حمام رفتن

روشن است که دوش گرفتن هم به دلیل افزایش رطوبت در فضاهای بسته مانند منزل موجب تعریق و ایجاد بخار روی شیشه می‌شود. البته برای جلوگیری این فرایند می‌توانید در حمام از هواکش استفاده کنید.

وجود گیاهان آپارتمانی

گیاهان هم موجب افزایش رطوبت می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال این هستید که دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد چیست می‎توانید به وجود تعداد زیاد گیاهان در فضای بسته توجه کنید. هم‌چنین برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از گذاشتن تعداد زیاد گیاهان آپارتمانی در یک منطقه خودداری کنید. هم‌چنین از آبیاری بیش از حد که موجب افزایش رطوبت می‌شود خودداری نمایید.

پخت و پز غذا

پخت غذا هم موجب افزایش رطوبت در فضا می‌شود ولی در صورت استفاده از وسایلی مانند هود یا هواکش این مشکل به راحتی حل می‌شود.

راهکارهای جلوگیری از بخار یا تعریق شیشه چیست؟

– مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از تعریق یا بخار شیشه در فصول سرد، ایجاد تهویه مناسب در فضای بسته منزل یا مشابه آن است. برای انجام این کار می‌توانید برخی پنجره‌ها را برای مدت ده دقیقه حتی در زمستان باز بگذارید.
– به خصوص در صورت حمام رفتن یا آشپزی در آشپزخانه می‌توانید پنجره‌ی حمام یا آشپزخانه را تا خارج شدن رطوبت و بخار هوا باز نگه دارید.
– روش بهتر استفاده از یک دستگاه تهویه مناسب مانند هواکش یا رطوبت گیر در حمام یا آشپزخانه است.
– از خشک کردن لباس‌ها در داخل منزل خودداری کنید و در صورت ضرورت از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کنید یا یک پنجره را برای کمک به تهویه باز نگه دارید.
– سعی کنید دمای خانه را در حد استاندارد و طبیعی حفظ کنید. به علاوه توجه کنید که تراکم رطوبت در هوای داخل از حد زیادی بیشتر نشود.
– استفاده از پنجره‌های دوجداره در حل مشکل تفاوت دمایی میان فضای داخل و خارج موثر است. به علاوه موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود.

در این مطلب به این پرسش پاسخ دادیم که دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد چیست. هم‌چنین راهکارهای جلوگیری از ایجاد این پدیده را با هم بررسی کردیم. به طور کلی بهتر است از ایجاد رطوبت زیاد در منزل جلوگیری کنید. به دلیل این‌که این پدیده موجب آسیب دیدن به دکوراسیون خانه، مشکلات بهداشتی مانند افزایش قارچ و کپک می‌شود. به علاوه موجب بروز مشکلات تنفسی برای افرادی می‌شود که آلرژی و بیماری‌های تنفسی دارند. البته در صورت ایجاد رطوبت موقتی می‌توان با روش‌هایی مانند باز کردن در و پنجره یا ایجاد تهویه مناسب به راحتی رطوبت را کاهش داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا