کاربرد محصولات شیشه ای در دکوراسیون

در ابتدای بحث باید عنوان کنیم که امروزه شیشه به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود از قبیل زیبایی، ظرافت، شفافیت، سبکی، قابلیت انعطاف پذیری بالا، خاصیت عایق صوتی و حرارتی و همینطور مقاومت به نسبت خوب آن در قسمت های داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و هر جا سخن از متریال های زیبا و درخشان در طراحی مطرح می شود مسلما شیشه جایگاه ویژه ای خواهد داشت و شیشه یکی از رایج ترین و پر کاربردترین متریال در صنعت معماری به حساب می آید.

از قرن های گذشته تا کنون شیشه در طراحی و دکوراتیو ساختمان ها نقش به سزایی ایفا می کرده است و علت اصلی محبوبیت آن در نزد معماران شفافیت و عبور نور از آن ها می باشد. شیشه ها به دلیل ظرافت و شفافیتی که دارند باعث دلباز شدن محیط هایی می شوند که در آن ها از این متریال استفاه می شود و معماران با استفاده از همین خصوصیت شیشه در طراحی های خود از شیشه برای بزرگ تر نشان دادن محیط در فضاهای کوچک استفاده می کنند. 

مزایای استفاده از پارتیشن شیشه ای فریم لس در محیط کار چیست؟

شیشه ها در انواع و طرح های متفاوت و مختلفی تولید می شوند و یک جنس،سبک و کیفیت ندارند و بسته به نیاز مشتری و مکان مورد استفاده گزینه های زیادی برای انتخاب پیش روی شما قرار دارد. شیشه های دکوراتیو هم مدل های متنوعی دارند که در برخی نقوش روی شیشه رنگ آمیزی می شود و در بعضی دیگر خود شیشه دارای بافت و نقوش متفاوتی هست و به دلیل همین تنوع استفاده از شیشه های دکوراتیو در طراحی های داخلی و خارجی رواج بسیار زیادی پیدا کرده است.

در ادامه مطلب انواع شیشه های دکوراتیو و کاربردهای مختلف آن را شرح خواهیم داد.

انواع شیشه های دکوراتیو :

  • شیشه رنگی

شیشه رنگی با اضافه کردن اکسیدهای فلز به شیشه فلوت ساخته می شوند. رنگ هایی از قبیل سبز، آبی،  سبزآبی، برنز، خاکستری، قرمز، صورتی و بنفش رنگ های پرکاربردتر این نوع شیشه ها هستند.

با افزودن اکسیدهای فلز به شیشه تغییری در ویژگی های اولیه شیشه ایجاد نمی شود و فقط میزان عبور و انتقال نور کمی تغییر می کند.

  • شیشه لاکوبی رنگی

شیشه لاکوبل در واقع به پوشش رنگی که بر روی شیشه سکوریت گذاشته می شود و سپس داخل کوره قرار گرفته تا رنگ روی شیشه پخته شود گفته می شود. این نوع شیشه در برابر سقوط و شکست ایمنی بالایی دارد. ضخامت این شیشه ها 4 تا 20 میلی متر می باشد و دارای تنوع رنگی بسیار بالایی هستند به همبن دلیل با توجه به این ویژگی در طراحی دکوراسیون داخلی محیط های مسکونی و کاری مورد استفاده قرار می گیرند.

  • شیشه لمینت رنگی

امروزه شیشه های لمینت در طراحی نمای ساختمان ها مورد توجه بسیاری از معماران و طراحان ساختمان قرار گرفته است زیرا که در این نوع شیشه مشکل ایمنی تقریبا به طور کامل مرتفع شده و خطرات شکسته شدن شیشه را به صفر می رسانند به این خاطر که این شیشه ها استحکام بالایی دارند و خرد نمی شوند. در لایه های میانی این شیشه ها از PVB استفاده می شود که در صورتی که از نوع رنگی آن استفاده شود می توان شیشه لمینتی رنگی داشت که از آن در دکوراتیو استفاده میشود. در پروژه های یک طرف نما شیشه لمینت رنگی از یک شیشه رنگی سکوریت و یک شیشه شفاف ساده سکوریت تشکیل می شود در صورتی که در نرده های شیشه ای باید هر دو طرف رنگی باشند.

  • شیشه دکوراتیو چاپ دار

شیشه های چاپدار رنگی و غیر شفاف هستند و فضای پشت آنها قابل دیدن و مشاهده نمی باشد. و به صورت تک جداره و دو جداره تولید می شوند. از این نوع شیشه ها برای تزیین و یا پوشاندن فضاهای مختلف، ویترین فروشگاهها، دیوار های شیشه ای و… استفاده می شود. 

محل های مناسب جهت نصب درب شیشه ای را بدانید.

  • شیشه سندبلاست

فرایند مات شدن شیشه را سندبلاست می گویند. که در این شیشه ها این عمل با پاشیدن شن و ماسه با شدت زیاد بر روی هر نوع شیشه های انجام می گیرد.

  • شیشه دکوراتیو طرح شکسته

سبک این نوع شیشه که یکی از شیشه های دکوراتیو می باشد بدین گونه است که به نظر می رسد با شکستن و ترک برداشتن طرحی روی آن ایجاد شده است.

  • شیشه طرح سنگ

طراحی سنگ های طبیعی در این نوع شیشه ها می تواند دکوراسیونی جذاب و زیبا ایجاد کند.

کاربرد محصولات شیشه ای در دکوراسیون

کاربردهای شیشه در دکوراسیون

  • استفاده در کف

از این کف پوشها معمولا در مواقعی که در زیر آنها چیزی برای نمایش وجود داشته باشد استفاده می شود. که جنس آنها از سکوریت و یا لمینت باید باشد که مقاومت بالایی داشته باشد زیرا که کاربران از روی آنها عبور می کنند. این کفپوشها با ایجاد شفافیت در محیط فضا را خاص و زیبا می کنند. شیشه کف ها بر روی پله ها نیز می تواند استفاده شود که بیشتر برای هماهنگی با نرده های شیشه ای این کار انجام می شود و برای جلوگیری از سر خوردن نیز یک لایه را سندبلاست میکنند. علاقه مندان جهت اطلاع از محصولات شیشه سکوریت ، نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید

  • استفاده در سقف

این سقف ها بسیار با شکوهند و به نوعی ارتباطی با جهان بیرون به ما می دهند. دیدن آسمان و ستارگان حسی بسیار عالی را ایجاد می کند. و بیشتر در فضاهایی که نیاز به نور بیشتری باشد مورد استفاده قرار می گیرند و به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی می شوند. و باید از شیشه سکوریت یا لمینت که استحکام خوبی دارند استفاده شود.

  • استفاده به عنوان دیوار (پارتیشن)

استفاده به عنوان پارتیشن یکی از موارد پر کاربرد شیشه ها می باشند. از مزیت های این پارتیشن ها که جایگزین مناسبی برای دیوار های گچی می باشند می توان به سرعت اجرای بالا و قیمت مناسبشان اشاره کرد. این پارتیشنها فضا را دلباز میکنند و نور را از خود عبور می دهند و عایق مناسبی در برابر حرارت و صدا هستند.

درب های شیشه ای می توانند جلوه بسیار زیبایی داشته باشند. که هم به صورت دستی و هم به صورت اتومات هستند.

در بالکن ها، تراس ها، روف گاردن ها وراه پله ها میتوان از نرده شیشه ای استفاده کرد. این نرده ها علاوه بر زیبایی که به ساختمان می دهند به علت شفاف بودن مانعی در دید کاربران ایجاد نمیکنند بنابراین بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

  • حمام شیشه ای

این یکی از محصولات شیشه ای مدرن می باشد که می توان ازآن در منازل، هتل ها، و ویلاها استفاده کرد.که با توجه به تغییرات دمایی در حمام باید جنس آن از سکوریت یا لمینت باشد. حمام شیشه ای علاوه بر زیبایی باعث تفکیک فضای حمام از سایر قسمتهای بهداشتی می شود.

  • نمای شیشه ای

نمای شیشه جز نماهای مدرن امروزی می باشد. که همانند یک دیوار فضای داخل و خارج را جدا می کنند و چون نور را به خوبی عبور می دهند فضاهای داخلی بسیار روشن و دلباز می شوند. این نوع نماها بسیار زیبا و چشم نواز هستند و عایق خوبی برای صوت و حرارت می باشند.بیشتر از این نوع نماها در ساختمانهای بلند اداری استفاده می شود که اغلب به صورت یکپارچه هستند.برای این نوع نما باید از شیشه های سکوریت یا لمینت استفاده شود. که این نوع نماها به سه دسته اسپایدری، کرتین وال و فریم لس تقسیم بندی می شوند.

میزهای شیشه ای به صورت تمام شیشه یا تلفیق چوب و فلز و شیشه ساخته می شوند. به عنوان میز آرایش، میز تلویزیون، میز مدیریت، کنفرانس، ناهارخوری و … کاربرد دارند.

  • دکور شیشه ای

از شیشه های رنگی و آجرهای شیشه ای برای ویترین ها و دکورها استفاده می شوند.

  • دیوارپوش شیشه ای

یکی دیگر از سبک های جدید دیوارپوش های شیشه ای می باشد که چون ضد خش و ضد زنگ می باشند در محیط های پرتردد استفاده می شوند. این دیوارپوش ها به وسیله چسب های مخصوص به راحتی به دیوار می چسبند و ماندگاری بالایی دارند.

یکی از مصارف پرکاربرد دیوارپوشها در بین کابینت های آشپزخانه می باشد، که به راحتی قابل تمیز شدن هستند. از این دیوارپوش ها می توان به جای کاشی کاری در حمام ها و سرویس ها استفاده کرد زیرا که در برابر رطوبت مقاوم هستند.

1 دیدگاه دربارهٔ «کاربرد محصولات شیشه ای در دکوراسیون»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا