آینه‌ها چگونه تولید می‌شوند؟ 

در تعریف آینه می‌توان گفت صفحه‌ای است شیشه‌ای یا حتی فلزی که قابلیت بازتاب فراوان و صافی دارد و تصویر اشيا را بر روی خود مجسم می‌کند. به طور کلی آینه‌ها بر اساس ساختار آن‌ها به آینه‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند: 

  • آینه‌ی تخت
  • آینه‌ی فلزی
  • آینه‌ی شیشه‌ای 
  • آینه‌ی لایه بندی شده
  • آینه‌ی کروی
  • آینه‌ی مقعر 
  • آینه‌ی محدب

آینه‌ها از طرف دیگر بر مبنای جنسشان به گروه‌های زیر تقسیم بندی میشوند:

  • آینه‌ی مایع
  • آینه‌ی فلزی
  • آینه‌ی شيشه‌اي

در طی تاریخ گذشته، آینه‌ها را از صفحات فلزی درست می‌کردند. بعد از گذشت زمان آینه‌ها به مرور از شیشه درست میشد که در پشت آن نقره کاری وجود داشت. با گذشت زمان و پیشرفت مواد فلزی، افراد توانستند اجزای فلزات را صیقل بدهند و اشیایی مانند آینه تولید کنند.

بیشتر بخوانید : نصب و اجرای مدل های نرده شیشه ای در تهران

به طور کلی مراحل تولید و ساخت آینه بسیار آسان است. قرارگرفتن یک پوشش که قابلیت بازتاب دارد بر روی یک شیشه اساس پوشاندن آینه است‌. شفافیت، آسان بودن تولید و ساخت، مقاومت و استحکام، تغییر شکل راحت و در دسترس بودن مواد تولید از اصلی‌ترین ویژگی‌های تولید آینه است.‌ برایران مشکل بازتاب آینه اصولا با موادی مانند کروم یا نقره پشت آن را می‌پوشانند. یکی از موارد مهم در تولید آینه این است که از به کار بردن هر ناخالصی جلوگیری شود تا در نهایت یک آینه‌ی بی‌نقص و کامل داشته باشید. 

آینه‌ها چگونه تولید می‌شوند؟ 

مواد خام موجود در شیشه چیست ؟ 

برای اینکه به بررسی مراحل تولید و ساخت آینه بپردازیم ابتدا باید بدانیم که چه‌موادی در شیشه به کار می‌رود؟

به طور کلی مواد خام به کار رفته در  تولید و ساخت آینه بر اساس نوع ساخت آن متفاوت است. اما رایج ترین مواد خام با کار رفته در آینه ها و اجزای اصلی آن نیترات نقره، سولفات مس، آمونیاک، آهک، کربنات سدیم، سیلیس و ماسه می‌باشد. ماسه یا همان شیشه‌های خرد شده باید از جنس کوارتز خالص باشد. در کنار این ماسه‌ها کربنات سدیم به ذوب شیشا‌کمک می‌کند و کلمات سدیم و سولفات سدیم باعث از بین رفتن حباب‌های قرار گرفته در شیشه می‌شوند. در ادامه به مراحل تولید و ساخت شیشه و سپس آینه می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : فضاسازی دفتر اداری

مراحل تولید و ساخت آینه 

۱) مذاب کردن شیشه

اولین مرحله در ساخت آینه مذاب کردن شیشه است. خرده شیشه‌ها، کربنات سدیم، سنگ آهک و ماسه شیشه‌ها در کورههایی با دمای بیش از ۱۵۰۰ درجه گرم و سپس ذوب می‌شوند. این مواد به صورت مایع در می آیند و در نتیجه گلوله‌های از شیشه‌ها که به آن لقمه گفته میشود بریده خواهد شد.

۲) شکل دادن شیشه

لقمه‌های که از شیشه بریده می‌شود در بطری های مخصوص ریخته می‌شوند. هوای فشرده شده به بطری مذکور وارد می‌شود تا درنتیجه شیشه‌ها به دیواره بطری برسند و در قالب شکل بگیرند. بعد از این مرحله بطری‌ها از قالب مذکور جدا می‌شوند و مجددا گرم می‌شوند تا عیوب موجود در آن از بین برود. این شیشه‌ها نباید در سطوح دارای شیب و مسطح نگهداری شوند. عیوب موجود در مواد اولیه و شیشه‌ها در این مرحله از بین می‌رود؛ با توجه به این موضوع باید در این مرحله نهایت دقت لازم را به کار برد. علاقه مندان جهت اطلاع از محصولات شیشه سکوریت ، نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید

۳) خنک کردن شیشه

شیشه‌های که از بطری‌های مذکورخارج می‌شوند و گرم هستند بر روی یک تسمه ی در حال حرکت قرار داده می‌شوند. این کار به این دلیل است که اگر گرد و غبار و مواد اضافی در آن موجود است رفع شود یا از اول از ورود آن جلوگیری شود و در نتیجه مانع از شکسته شدن شیشه میشود. در واقع ناتوان گفت اگر این مرحله به درستی انجام نشود، ناصافی و ناخالصی آینه بیشتر می‌شود و حتی می‌توان گفت از بین نمی‌رود.

۴) پوشاندن شیشه تولید شده با فلز

مرحله آخر ساخت آینه پوسیدگی شیشه‌ی تولید شده از فلزاتی مانند آلومینیوم و نقره می‌باشد. این امر به جهت بازتاب و مقاومت بیشتر است. بیشتر آینه‌ها با اضافه شدن روکش بازتاب دهنده با یک لایه ی مناسب تولید و ساخت می‌شوند. این روکش در بیشتر مواقع به پشت آینه‌ها اضافه می‌شود تا از آسیب‌ها و فرسایشی ناگهانی جلوگیری شود. این روکش در نهایت شکل و صیقل داده می‌شود. در مرحله‌ی بعد پس از پاک شدن به آینه اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید : طراحی و اجرای صفر تا 100 نرده شیشه ‌ای دفنی

آینه‌ها چگونه تولید می‌شوند؟ 

به طور کلی روش‌های متنوعی برای پوشش شیشه با فلزات و تولید آینه موجود است. اصولا در کارخانه‌ها شیشه‌ها را با فلزات موجود می‌پوشانند و سپس در کورههایی که در کارخانه‌ها با دمای مناسب وحود دارد آینه را با فلز مذکور پوشش می‌دهند. بعد از این مرحله یک لایه‌ی بسیاز نازک و کامل از جنس فلز بر روی شیشه قرار میگیرد. نوع روکشی که در آینه به کار می‌رود بسته به نوع و طرح آینه است. در واقع هرچه وظیفه‌ی آینه سنگین تر باشد روکش آن نیز ضخیم‌تر است.

معمولا سطح پشت آینه‌ها را برای جلوگیری از آسیب دیدن فلز روکش شده رنگ می‌کنند.

در واقع آینه‌ها برای اینکه ماندگاری بالایی داشته باشند به طراحی‌های خاص نیاز دارند و شیشه‌های که در آن استفاده می‌شود نیز باید از‌جنس شیشه‌ی صاف، بدون نقص و خالص باشد. 

بیشتر بخوانید‌ : اجرای انواع پارتیشن بندی در دکوراسیون

از طرف دیگر ضخامت آینه نیز بسیار اهمیت دارد. با در نظر گرفتن ضخامت آینه می‌توان سطح مقاومت و استحکام آن را سنجید. به طور کلی آینه‌هایی که در فضاهای سنگین به کار می‌روند مانند آینه های موجود در اتاق‌های پزشکی باید از ضخامت بیشتری برخوردار  و همزمان دارای انحنا و یکنواختی مناسبی هم باشند.

۵) نظارت بر کیفیت ساخت آینه

یکی از مراحل مهم تولید و ساخت آینه نظارت بر کیفیت تولید و ساخت آینه مد نظر است. به طور کلی در انجام فرآیند هر کاری مهمترین مرحله نظارت بر ساخت آن کالا است. کنترل کیفیت ساخت آینه باعث می‌شود تا از بروز هرگونه عیب و نقص در ساخت آینه جلوگیری شود.

کاربرد آینه‌ ها 

امروزه آینه از وسایل بسیار متداول‌ در استفاده روزانه افراد و همچنین به طور تخصصی‌تر در انواع مشاغل می‌باشد. بازتاب و صافی آینه تصویر وسایل و اشیا را به طور زیبایی تجسم می‌کند. استفاده از آینه‌ها در مشاغلی مانند پزشکی و آزمایشگاه‌ها نیز معمول است. از دیگر کاربردهای آینه می‌توان استفاده در ماشین،میکروسکوپ‌ها، تلسکوپ‌ها، ابزارهای پزشکی و آزمایشگاهی، دوربین‌های شکاری، عینک‌ها، لیزرها، وسایل تزئینی، وسایل منزل، دربها، آرایشگاه‌ها را نام برد.

بیشتر بخوانید : 10 مزیت استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا